onsdag 12 november 2014

Respons på varandra diskuterande texter (Christie)

Lär man sig något när boken är svår?

Boken är svår att läsa speciellt eftersom jag inte tycker om spänningsromaner. Blir det intressant för mig att läsa mer? Varför vill jag lära mig mer om boken är svår? Från början är det väldigt svårt att förstå, särskilt när jag läser texten men efter lite diskussionen med klasskamrater och lärare blir det enklare att hänga med i boken.

Å ena sidan lär man sig mycket ord och det är en utmaning för mig att läsa den svåra boken eftersom jag behöver lära mer nya ord med hjälp ordlista. Det hjälper mig att utvecklas att läsa svårare böcker och jag gillar att läsa spänningsroman nu.

Å andra sidan läser att läsa en bok som är svårt att förstå innebär att det kan bli tråkigt att fortsätta lära något. Det blir ointressant att fortsätta läsa och det tar så lång tid att läsa meningar för att man måste titta i ordlistan hela tiden. Men om det är enkel bok går det snabbare att läsa och förstå.

Jag tror att lär man sig  mycket ord och utvecklar sina kunskaper och självförtroende samt ökar nivå om förståelse när boken är svår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar